Alimentació i felicitat
El 8 de novembre vam celebrar la 4a Jornada INNSOC. És la Jornada d'innovació social que organitza anualment la Càtedra adreçada a professionals, estudiants i públic en general on posem a l'abast de les persones experiències per millorar el benestar personal i dels equips. En aquesta edició diversos ponents com Xevi Verdaguer, Carlota Esteve de Miguel, Mareva Gillioz, Begoña Prats i Mònica Sans, ens van explicar les seves experiències per afavorir la felicitat en el nostre entorn.
Podeu consultar tota la informació de la Jornada a la nostra pàgina web (vídeos, receptes, etc.)
MOLTES GRÀCIES A TOTHOM!!! Ens veiem a la propera edició!
Ciutat de Lleida
Un any més i seguint el compromís adquirit amb el darrer recompte de persones sense llar l'any 2016, el passat 24 d'octubre es va organitzar una nova acció amb gairebé 200 voluntaris i voluntàries per tal de conèixer el nombre de persones que en una nit pernocten als carrers de Lleida o es troben acollides en recursos adreçats a aquestes persones. Aquest projecte és liderat per l'Ajuntament de Lleida de forma conjunta amb les entitats de la Xarxa d'entitats socials d'atenció a les necessitats bàsiques, la Fundació Arrels de Barcelona i la Càtedra d'Innovació Social de la Universitat de Lleida.
El projecte té com a finalitat:
La Universitat de Lleida, a través de la Càtedra, ha realitzat l'explotació estadística de les dades. Conèixer les dades quantitatives i qualitatives és una eina imprescindible per planificar polítiques socials adequades atenent a la realitat de cada moment i complementa la tasca dels educadors de carrer que fan sortides cada setmana per atendre al col·lectiu de persones sense llar.
Formació de mentors
Els dies 29 d'octubre i 5 de novembre vam realitzar la formació del projecte Mentoring de la Universitat de Lleida que s'organitza des de la Facultat d'Educació, Psicologia i Treball Social mitjançant la Càtedra d'Innovació Social. Alumnes dels últims cursos de carrera de la UdL faran de mentors als alumnes de primer (mentees). A través del procés de mentorització es pretén acompanyar l'alumnat en el seu inici a la universitat, millorar els nivells de benestar, felicitat i rendiment.
Per a realitzar aquest projecte es va realitzar un estudi que pretenia establir les bases del programa de mentoria personalitzar entre estudiants. S'han analitzat diferents models de mentoria basats en la psicologia aplicada i l'estudi exploratori dels nivells de fortaleses de caràcter, intel·ligència emocional, rendiment, benestar i felicitat.
Madrid, del 17 al 20 d'octubre
Del 17 al 20 d'octubre vam assistir al Congrés Espanyol de Psicologia Positiva que es va celebrar a Madrid on es van donar a conèixer diverses teories i investigacions que ens permeten comprendre millor al ésser humà en les seves dimensions més positives. Així mateix, es van plantejar noves aplicacions que s'estan desenvolupant tant en l'àmbit clínic, en l'àmbit sanitari, com en el desenvolupament personal o en les organitzacions.
Ja són quatre anys que participem en els congressos i jornades que organitza la Sociedad Española de Psicología Positiva (SEPP). En aquest últim Congrés vam presentar dos comunicacions i una ponència. Ana Blasco, membre de la Càtedra va coordinar el simposium "Experiencias profesionales en organizaciones" i Carles Alsinet va participar en la taula rodona "Nuevos hallazgos y aplicaciones en educación". Les comunicacions i ponència presentades van ser les següents:
Desigualtats socials, solucions locals
El 20, 21 i 22 de novembre ha tingut lloc a Barcelona el VI Congrés del Tercer Sector Social de Catalunya "Desigualtats socials, solucions locals", un espai de trobada i reflexió de les entitats socials que, enguany, aprofundeix en les relacions entre administracions locals i el sector social. L’objectiu del Congrés és fer visible la feina de les entitats i posar de relleu la importància de la seva interacció amb les Administracions locals per avançar cap a una societat més justa, equitativa i solidària.
Carles Alsinet, director de la Càtedra d'Innovació Social de la UdL, ha participat en el debat "El paper del Tercer Sector en la construcció comunitària d'una ciutadania activa, organitzada, compromesa i transformadora", juntament amb Josep Torrico - director de la Fundació Marianao, i Ernest Valls - director de l'Àrea de serveis a les persones de l'Ajuntament de Tortosa.
Nous reptes socials: eines per a la transformació
El 4 d'octubre va tenir lloc la XXIII Jornada Tècnica d'Aspid a la Facultat d'Educació, Psicologia i Treball Social de la Universitat de Lleida sobre els "Nous reptes socials: eines per a la transformació". Carles Alsinet, director de la Càtedra d'Innovació Social de la UdL, va presentar la Càpsula "Disseny de projectes innovadors: construir comunitat des dels recursos de l'entorn".
Els canvis socials produïts en les darreres dècades han donat pas a noves necessitats socials que engloben diversos àmbits i col·lectius de la nostra societat i que sovint ens porten a deixar enrere els tradicionals mètodes amb les quals s'abordaven aquests problemes socials, que poden veure's substituïts per eines innovadores que s'adaptin a aquest nou paradigma.
Sessions de treball amb joves
Al novembre vam impartir a l'Escola Agrària de Tàrrega dues sessions de treball amb joves que s'incorporen a la pagesia. A través de l'estudi de les fortaleses, l'ús de mindmaps o de les Cartes Hex vam poder treballar les habilitats que tenen els joves, els seus valors, que els farà millorar en el seu àmbit de treball i com creuen ells que es poden desenvolupar millor en el sector agrari a partir de les seves fortaleses.
L'Escola Agrària de Tàrrega és una escola pública que pertany al Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació de la Generalitat de Catalunya amb més de 25 anys d'experiència en ensenyaments de formació professional i de formació contínua adreçada als sectors agraris i agroalimentari.
Jornada a la Incubadora ID'A - Bell-lloc d'Urgell
El 29 de novembre vàrem impartir un taller de Design thinking a la Jornada tècnica sobre desenvolupament de productes, serveis i models de negoci disruptius per emprenedors i emprenedores a la Incubadora d'Empreses de Bell-lloc d'Urgell ID'A. Vam desenvolupar activitats per saber implementar cada pas de la metodologia design thinking: empatitzar, definir, idear, prototipar I avaluar; i aprendre com crear valora compartit en funció de les necessitats socials, les oportunitats de mercat i la competència corporativa.
Entenem aquesta metodologia com:
NOVETAT!
Us deixem en el següent enllaç el recull anual de totes les activitats realitzades per la Càtedra d'Innovació Social durant l'any 2018 i aprofitem per desitjar-vos unes BONES FESTES!
D'altra banda, els articles i altres comunicacions d'aquest 2018 publicades per l'equip de la Càtedra han estat les següents: