logo catedra newsletter

JORNADA INNSOC 2018

Alimentació i felicitat

El 8 de novembre vam celebrar la 4a Jornada INNSOC. És la Jornada d'innovació social que organitza anualment la Càtedra adreçada a professionals, estudiants i públic en general on posem a l'abast de les persones experiències per millorar el benestar personal i dels equips. En aquesta edició diversos ponents com Xevi Verdaguer, Carlota Esteve de Miguel, Mareva Gillioz, Begoña Prats i Mònica Sans, ens van explicar les seves experiències per afavorir la felicitat en el nostre entorn.

Podeu consultar tota la informació de la Jornada a la nostra pàgina web (vídeos, receptes, etc.)

MOLTES GRÀCIES A TOTHOM!!! Ens veiem a la propera edició!

 


III RECOMPTE DE PERSONES SENSE LLAR 2018

Ciutat de Lleida

Un any més i seguint el compromís adquirit amb el darrer recompte de persones sense llar l'any 2016, el passat 24 d'octubre es va organitzar una nova acció amb gairebé 200 voluntaris i voluntàries per tal de conèixer el nombre de persones que en una nit pernocten als carrers de Lleida o es troben acollides en recursos adreçats a aquestes persones. Aquest projecte és liderat per l'Ajuntament de Lleida de forma conjunta amb les entitats de la Xarxa d'entitats socials d'atenció a les necessitats bàsiques, la Fundació Arrels de Barcelona i la Càtedra d'Innovació Social de la Universitat de Lleida.

El projecte té com a finalitat:

  • Conèixer el nombre i les característiques (perfil) de persones sense sostre a la ciutat que, en un dia determinat, dormen al carrer o estan allotjades en recursos adreçats a persones amb aquesta problemàtica.
  • Identificar tots els punts de la ciutat on hi ha persones dormint al carrer, amb el suport de les noves tecnologies, per poder intervenir.

La Universitat de Lleida, a través de la Càtedra, ha realitzat l'explotació estadística de les dades. Conèixer les dades quantitatives i qualitatives és una eina imprescindible per planificar polítiques socials adequades atenent a la realitat de cada moment i complementa la tasca dels educadors de carrer que fan sortides cada setmana per atendre al col·lectiu de persones sense llar.


PROJECTE DE MENTORIA A LA UNIVERSITAT DE LLEIDA

Formació de mentors

Els dies 29 d'octubre i 5 de novembre vam realitzar la formació del projecte Mentoring de la Universitat de Lleida que s'organitza des de la Facultat d'Educació, Psicologia i Treball Social mitjançant la Càtedra d'Innovació Social. Alumnes dels últims cursos de carrera de la UdL faran de mentors als alumnes de primer (mentees). A través del procés de mentorització es pretén acompanyar l'alumnat en el seu inici a la universitat, millorar els nivells de benestar, felicitat i rendiment.

Per a realitzar aquest projecte es va realitzar un estudi que pretenia establir les bases del programa de mentoria personalitzar entre estudiants. S'han analitzat diferents models de mentoria basats en la psicologia aplicada i l'estudi exploratori dels nivells de fortaleses de caràcter, intel·ligència emocional, rendiment, benestar i felicitat.


IV CONGRÉS ESPANYOL DE PSICOLOGIA POSITIVA

Madrid, del 17 al 20 d'octubre

Del 17 al 20 d'octubre vam assistir al Congrés Espanyol de Psicologia Positiva que es va celebrar a Madrid on es van donar a conèixer diverses teories i investigacions que ens permeten comprendre millor al ésser humà en les seves dimensions més positives. Així mateix, es van plantejar noves aplicacions que s'estan desenvolupant tant en l'àmbit clínic, en l'àmbit sanitari, com en el desenvolupament personal o en les organitzacions.

Ja són quatre anys que participem en els congressos i jornades que organitza la Sociedad Española de Psicología Positiva (SEPP). En aquest últim Congrés vam presentar dos comunicacions i una ponència. Ana Blasco, membre de la Càtedra va coordinar el simposium "Experiencias profesionales en organizaciones" i Carles Alsinet va participar en la taula rodona "Nuevos hallazgos y aplicaciones en educación". Les comunicacions i ponència presentades van ser les següents:

  • Soy feliz porque puedo sentir mis emociones. El rol de la inteligencia emocional y sus facetas en la predicción de la satisfacción vital y la felicidad. Ana Blasco Belled, Cristina Torrelles Nadal, Carles Alsinet, Norma Jordana Berenguer y R. Rogoza.
  • El bienestar social y los valores personales en los comportamientos ecológicos responsables. Norma Jordana Berenguer, Carles Alsinet, Cristina Torrelles Nadal y Ana Blasco Belled.
  • Ponència: Fortaleciendo personas, potenciando la empresa. Carles Alsinet, Cristina Torrelles Nadal, Ana Blasco Belled y Norma Jordana Berenguer. 


VI CONGRÉS DEL TERCER SECTOR SOCIAL

Desigualtats socials, solucions locals

El 20, 21 i 22 de novembre ha tingut lloc a Barcelona el VI Congrés del Tercer Sector Social de Catalunya "Desigualtats socials, solucions locals", un espai de trobada i reflexió de les entitats socials que, enguany, aprofundeix en les relacions entre administracions locals i el sector social. L’objectiu del Congrés és fer visible la feina de les entitats i posar de relleu la importància de la seva interacció amb les Administracions locals per avançar cap a una societat més justa, equitativa i solidària. 

Carles Alsinet, director de la Càtedra d'Innovació Social de la UdL, ha participat en el debat "El paper del Tercer Sector en la construcció comunitària d'una ciutadania activa, organitzada, compromesa i transformadora", juntament amb Josep Torrico - director de la Fundació Marianao, i Ernest Valls - director de l'Àrea de serveis a les persones de l'Ajuntament de Tortosa.


XXIII JORNADA TÈCNICA ASPID

Nous reptes socials: eines per a la transformació

El 4 d'octubre va tenir lloc la XXIII Jornada Tècnica d'Aspid a la Facultat d'Educació, Psicologia i Treball Social de la Universitat de Lleida sobre els "Nous reptes socials: eines per a la transformació". Carles Alsinet, director de la Càtedra d'Innovació Social de la UdL, va presentar la Càpsula "Disseny de projectes innovadors: construir comunitat des dels recursos de l'entorn". 

Els canvis socials produïts en les darreres dècades han donat pas a noves necessitats socials que engloben diversos àmbits i col·lectius de la nostra societat i que sovint ens porten a deixar enrere els tradicionals mètodes amb les quals s'abordaven aquests problemes socials, que poden veure's substituïts per eines innovadores que s'adaptin a aquest nou paradigma.


ESCOLA AGRÀRIA DE TÀRREGA

Sessions de treball amb joves

Al novembre vam impartir a l'Escola Agrària de Tàrrega dues sessions de treball amb joves que s'incorporen a la pagesia. A través de l'estudi de les fortaleses, l'ús de mindmaps o de les Cartes Hex vam poder treballar les habilitats que tenen els joves, els seus valors, que els farà millorar en el seu àmbit de treball i com creuen ells que es poden desenvolupar millor en el sector agrari a partir de les seves fortaleses.

L'Escola Agrària de Tàrrega és una escola pública que pertany al Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació de la Generalitat de Catalunya amb més de 25 anys d'experiència en ensenyaments de formació professional i de formació contínua adreçada als sectors agraris i agroalimentari.


DESIGN THINKING

Jornada a la Incubadora ID'A - Bell-lloc d'Urgell

El 29 de novembre vàrem impartir un taller de Design thinking a la Jornada tècnica sobre desenvolupament de productes, serveis i models de negoci disruptius per emprenedors i emprenedores a la Incubadora d'Empreses de Bell-lloc d'Urgell ID'A. Vam desenvolupar activitats per saber implementar cada pas de la metodologia design thinking: empatitzar, definir, idear, prototipar I avaluar; i aprendre com crear valora compartit en funció de les necessitats socials, les oportunitats de mercat i la competència corporativa.

Entenem aquesta metodologia com:

  • Disseny centrat en les persones
  • Aprendre i pensar en un procés d’innovació
  • Orientat a l’acció
  • Generar històries i fer-les realitat
  • Pas a pas per assolir la solució


MEMÒRIA 2018

NOVETAT!

Us deixem en el següent enllaç el recull anual de totes les activitats realitzades per la Càtedra d'Innovació Social durant l'any 2018 i aprofitem per desitjar-vos unes BONES FESTES!

D'altra banda, els articles i altres comunicacions d'aquest 2018 publicades per l'equip de la Càtedra han estat les següents:

  • Alsinet, C., Torrelles, C., Blasco, A., & Jordana, N. (octubre 2018). Fortaleciendo personas, potenciando la empresa. Ponència presentada al Congrés Espanyol de Psicologia Positiva de la Sociedad Española de Pasicología Positiva (SEPP), Madrid, España.
  • Alsinet, C., & Salvadó, A. (2018). Protecció i suport a l'exercici de la capacitat de les persones a les comarques de Lleida: present i futur. Lleida, España: Edicions i Publicacions de la UdL. ISBN 978-84-9144-105-2. Recuperat de http://hdl.handle.net/10459.1/63474
  • Blasco, A., Torrelles, C., Alsinet, C., Jordana, N., & Rogoza, R. (octubre 2018). Soy feliz porque puedo sentir mis emociones. El rol de la inteligencia emocional y sus facetas en la predicción de la satisfacción vital y la felicidad. Comunicació presentada al Congrés Espanyol de Psicologia Positiva de la Sociedad Española de Psicologia Positiva (SEPP), Madrid, España.
  • Blasco-Belled, A., Alsinet, C., Torrelles-Nadal, C., Ros-Morente, A. (2018). The study of character strengths and life satisfaction: A comparison between affective-component and cognitive-component traits. Anuario de Psicología, 48(3), 75-80. Recuperat de https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0066512618300217?dgcid=author Doi: https://doi.org/10.1016/j.anpsic.2018.10.001
  • Jordana, N., Alsinet, C., Torrelles, C., & Blasco, A. (octubre 2018). El bienestar social y los valores personales en los comportamientos ecológicos responsables. Comunicació presentada al Congrés Espanyol de Psicologia Positiva de la Sociedad Española de Psicologia Positiva (SEPP), Madrid, España.
  • Malo, S., Viñas, F., Gonzàlez-Carrasco, M., Casas, F. & Alsinet, C. (2018). Assesment of Free Time Motivation on a Sample of 11 to 18 year -old catalan- speaking spanish adolescents. Spanish Journal Of Psychology21 E24. Doi: 10.1017/sjp2018.28
  • Ros-Morente, A., Alsinet C, Torrelles, C., Blasco-Belled, A., & Jordana, N. (2018). An examination of the relationship between emotional intelligence, positive affect and character strengths and virtues. Anales de psicología,  34(1), 63-67. Recuperat de http://hdl.handle.net/10459.1/62373? Doi: http://dx.doi.org/10.6018/analesps.34.1.262891
  • Urrea, A.; Coiduras, J.L.; Alsinet, C.; Balsells, M.A.; Guadix, I.; Belmonte, O. (2018). Derechos de la Infancia y Ciudadanía Global: una aproximación desde la comunidad educativaPropuesta formativa para las titulaciones en educación. Edición UNICEF Comité Español. ISBN: 978-84-942273-2-5.